Amelisweerd

Verdere aantasting van een toch al zwaar getroffen gebied

Amelisweerd

Voor de verbreding van de A27 moet opnieuw een stuk bos worden opgeofferd. Landgoed Amelisweerd is een belangrijk wandelgebied voor Utrecht en ligt dichtbij Lunetten. Het is in de jaren ’80 van de vorige eeuw al zwaar aangetast door de aanleg van de A27 en is nu opnieuw de klos. Een flinke strook waardevol bos met hoge oude bomen moet worden gekapt. In dit bos staan o.a. oude eiken. Rijkswaterstaat bagatelliseert de kap en houdt het op 15m aan weerszijden van de weg. In werkelijkheid zal dit veel meer zijn. Waarom?

  • Er is werkruimte nodig.
  • Voor het Dak op de Bak moet zo’n 10m extra bos worden gekapt.
  • Ook moet naast de gekapte strook opnieuw een werkpad komen van Rijkswaterstaat.
  • Het belangrijkste: het bos is een samenhangend ecosysteem. Gebaseerd op onderzoek is het volgende. Bomen communiceren met elkaar via hun wortelsysteem, dat wordt voortgezet door draden van schimmels en zwammen. Ze delen voedsel, waarschuwen voor droogte en aanvallen van kevers, vormen families en kunnen zo beter de gevolgen opvangen van droogte, extreme hitte en kou. Het “wood wide web”. Kap je een boom om, dan sterft soms ook de buurman. Bij grootschalige kap wordt het hele wortelsysteem aangetast.
    Zie Trouw, 12 april 2016: Een boom is socialer dan je denkt.
  • Op een andere manier wordt het ecosysteem van het bos eveneens aangetast. Bomen die beschermd middenin het bos stonden, komen nu aan de rand. Daar krijgen ze opeens harde wind, felle zon en directe kou te verduren. Daar worden ze beslist niet gezonder van, blijkt na de grootschalige kap in de jaren ’80. Er zullen ook bomen sterven na het kappen, als later gevolg daarvan.
  • Al met al zullen er waarschijnlijk meer bomen sterven dan in de jaren ’80.
  • Men wil op de weg een kort “Dak op de Bak” bouwen ofwel “Groene Verbinding”. Deze overkapping van 249m loopt schuin omhoog, omdat de weg schuin omhoog loopt. Daarom moet er zo’n 10m extra bos gekapt worden om een schuine helling te bouwen naar de overkapping toe.
    En mocht je denken dat het dak helpt tegen geluid: nee, nauwelijks. Het meeste geluid komt van het noordelijker gelegen stuk van de weg, want dat ligt hoog. En daar komt geen geluidsscherm, omdat er te weinig mensen wonen.

Zie ook: Dak op de bak en Natuurcompensatie.

Amelisweerd in vogelvlucht

Op deze luchtfoto is goed te zien hoe erg de A27 Amelisweerd al heeft aangetast. De verbreding van de snelweg en de aanleg van de overkapping op deze plek zal wederom leiden tot een massale bomenkap en verdere aantasting van Amelisweerd.

Foto: Siebe Swart

Share This