Het tekenen van het Tracébesluit is een laatste stuiptrekking van de asfaltlobby. Niet alleen worden de fileproblemen niet opgelost, het word ook steeds duidelijker dat de gevolgen van de uitstoot van het snelwegverkeer funest is voor de gezondheid van de mensen die langs de snelweg wonen, werken, recreëren en sporten. Bovendien hebben we ons met het klimaatakkoord van Parijs verplicht tot het terugbrengen van de uitstoot. Oplossingen die leiden tot meer autoverkeer zijn in deze 21e eeuw niet houdbaar meer. Maar hoe kan het dan wel?

Verbreding A27: plan uit de oude doos…
De plannen voor de verbreding van de A27 stammen al uit de vorige eeuw en de cijfers over de groei van het verkeer zijn tien jaar oud. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat meer asfalt een heilloze weg is en dat € 1,1 miljard effectiever benut kan worden door te investeren in alternatieven en duurzame innovatieve oplossingen. Zie ook alternatieven voor asfalt. De minister baseert haar beslissing op een concept uit de vorige eeuw, terwijl de afgelopen tien jaar de ideeën over duurzaamheid en alternatieve mobiliteitsvormen in een enorme stroomversnelling zijn gekomen. Willen we het de rest van deze eeuw echt doen met een gebrekkig plan dat stamt uit de vorige eeuw?

Duurzame toekomstgerichte alternatieven
Niet zijn alleen zijn er genoeg ideeën, we hebben in Nederland ook de mogelijkheden om innovatie mogelijk te maken. Als technische hogescholen en universiteiten, bedrijven met innovatieve duurzame oplossingen en ontwerpers met een toekomstgerichte visie de handen ineen slaan, dan kan de mobiliteitsoplossing in en rond Utrecht een showcase worden van de manier waarop je het mobiliteitsprobleem in en rond steden oplost. Waar nu alleen de automobilist een kleine winst gaat ervaren – want niet géén file, maar alleen een kortere file – en het huidige plan ten koste gaat van natuur, gezondheid en leefklimaat, kun je met een samenhangend mobiliteitsplan een ‘win-win’ situatie creëren voor alle partijen waarmee je deze hele 21e eeuw mee vooruit kan.

Discussiebijeenkomst verbreding A27
Onder de noemer Verbreding A27: de enige uitweg? organiseren GroenLinks Bunnik en de Kerngroep Ring Utrecht op zondag 19 februari aanstaande een discussiebijeenkomst over de verbreding van de A27.
Diverse sprekers zullen hun visie geven op de achtergrond van het plan, de argumenten voor en tegen en de alternatieven. Als spreker is onder andere uitgenodigd Huib van Essen, kandidaat-kamerlid voor Groen Links. Van Essen is nu Statenlid voor de provincie Utrecht en heeft veel ervaring op het gebied van duurzame mobiliteit.

Datum: zondag 19 februari 2017, 15.00-17.00
Locatie: De Deel, Kampweg 2, Bunnik

Aanmelden
Om verzekerd te zijn van een zitplaats kun je je aanmelden via: https://tinyurl.com/A27bunnik

Wat kun jij nú nog meer doen:
Doe de luchtkwaliteitstest van het Longfonds en deel je resultaat niet alleen met het Longfonds, maar ook via een reactie op dit bericht op onze Facebook-pagina facebook/snelwegen.utrecht en deel op Twitter met als toevoeging #15tegen14.

Zoek je manieren om je verzet ook nog op andere manieren te uiten: organiseer zichtbaar verzet en laat ons het weten!
Stuur foto’s of filmpjes van je actie in, zie voor contactgegevens de contactpagina. Of plaats jouw actiefoto of actiefilmpje op onze Facebookpagina: facebook/snelwegen.utrecht
Wij helpen bij verspreiding van je actie!

Stem 15 maart tegen 14 banen

Nieuw kabinet, draai Tracébesluit terug!

Share This

Deel dit

Deel dit bericht met je vrienden!