Er is nog steeds Geen Definitief Besluit genomen over de Verbreding van de A27.

Wat het AD en andere persberichten ook mogen beweren, dit is onjuist.

Dit ter geruststelling na de halfjaarlijkse persberichten van de minister. De situatie op 29 november 2016 is voor de minister nog precies hetzelfde als op 28 november 2016. Ze heeft haar onderzoeken niet af, het juridische Tracébesluit is nog niet genomen, dus geen paniek.

Ze heeft erkend dat er ook nog geen juridische verplichtingen zijn aangegaan, dus financieel/juridisch kan alles gewoon nog gestopt worden. Ze wilde niet zeggen hoeveel geld er al uitgegeven was aan de voorbereidingen. Voor andere projecten kon dat direct gezegd worden, maar hier was die informatie niet beschikbaar.

En als ze het Tracébesluit nog wel zou nemen voor de verkiezingen, dan is het onwaar dat het dan nooit meer teruggedraaid kan worden. Dus niemand hoeft zich in te laten pakken door haar halfjaarlijkse mantra.

Voor wie die 1,2 miljard euro willen besparen, is er goed nieuws. Want een groot deel van de tijd van het Infrastructuur-overleg op 28 november in Den Haag ging over de planstudie “Ring Utrecht”, zoals het voorgenomen besluit heet.

Het heeft écht altijd zin om je op diverse manieren tegen de verbreding uit te spreken! We zijn al ruim 8 jaar succesvol in het naar boven brengen van belangrijke informatie. Dus juist die meer dan 8000 handtekeningen onder de petitie waren fantastisch en indrukwekkend!

Daarnaast zijn in al die jaren ook veel bewoners actief geweest om de verbredings-ontwerpen die er lagen, van verbeteringen te voorzien. Al dan niet via officiele inspraakprocedures zijn ze zo van dienst geweest voor Rijkswaterstaat en Utrecht Oost. We hebben dus niet alleen “dwarsgelegen” als je het zo zou willen noemen. We hebben ook nog geprobeerd slimme oplossingen te laten creëren voor als de verbreding wel door zou gaan. (Maar zover zijn we nog lang niet!). In het belang van alle Utrechters, ook de Utrechters die voor verbreding zijn. Wat betere geluidsmaatregelen bijvoorbeeld, na de bouwperiode.

Dus denk niet dat het een paar overjarige hippies zijn die graag dwarsliggen, het is een serieuze, inhoudelijke, politieke discussie. Een discussie over ontzettend veel geld (1.2 miljard), risico’s, bouwoverlast, bouwbelangen, file-rijder-misleiding, politiek-duikgedrag. De planstudie Ring Utrecht heeft alle elementen in zich die we kennen van mislukte bouwprojecten (Noord-Zuid lijn), budgetten die drie keer over de kop gingen (Betuwelijn) en parlementaire enquêtes (Fyra).

 

Foto: een algemeen overleg in de Thorbeckezaal. (Bron: Tweedekamer.nl) 

Share This

Deel dit

Deel dit bericht met je vrienden!