Rijkswaterstaat heeft het hier over het waterkerende folie in het verdiept liggende deel van de A27. Deze ‘bak’ moet verbreed worden terwijl er nog geen technische oplossing is. In ieder geval niet een, die al eens is toegepast in deze bijzondere situatie. Het gevaar is o.a. dat het folie beschadigd raakt tijdens de werkzaamheden.
Dat betekent een groot risico, zeker omdat het bedenken van de oplossing overgelaten wordt aan de markt. Onbewezen technologie dus, waarmee de uitspraak van Rijkswaterstaat klinkt als een eufemisme.

Mogelijke gevolgen

  • lekkage
  • uitdroging van de omgeving (Amelisweerd en Lunetten)
  • verlenging van de bouwperiode
  • extra files en verkeerschaos
  • (veel) hogere kosten

Een aantal grootschalige projecten waar het mis is gegaan ligt nog vers in ons geheugen.
De kans is groot dat de verbreding van de A27 straks toegevoegd kan worden aan het rijtje van projecten die financieel gigantisch uit de klauwen zijn gelopen.

Problematische projecten waar oplossingen aan de markt zijn overgelaten en/of onbewezen technieken zijn gebruikt

  • A4 Midden Delfland:  lekkage in de nieuwe tunnel, kosten project 900 miljoen euro en met het verhelpen van de problemen tikt de teller gewoon nog even door;
  • A15 Botlekgebied: 37 kilometer weg, vernieuwing van 36 viaducten en twee tunnels en de bouw van de grootste hefbrug van Europa: de Botlekbrug, kostenoverschrijding van een kwart miljard voor rekening van betrokken bouwbedrijven. Zeer veel technische storingen aan de Botlekbrug, met files als gevolg;
  • Fyra: aankoop nieuw ontworpen treinen eindigt in debacle;
  • HSL Groene Hart-tunnel: betonrot in 10 jaar oude tunnel, kosten herstel minimaal 200 miljoen Euro;
  • Tunnel A73 Roermond: onderschatting van de werkzaamheden ten behoeve van het veiligheidssysteem leidt tot vertraging in de openstelling van de tunnel en een extra kostenpost van 100 miljoen Euro;
  • Tunnel A2 Maastricht: veel duurdere technische installaties, onderbetaling van buitenlandse werknemers, onderzoek naar fraude en bijna failliete bouwondernemingen.

Meer info over de risico’s bij de verbreding van de A27?
Kijk op de website www.snelwegen-utrecht.nl bij De risico’s.

Heb jij ook je bedenkingen bij de plannen voor de verbreding van de A27?
‘Like’ dan de Facebook-pagina facebook/snelwegen-utrecht en deel dit bericht.

Share This

Deel dit

Deel dit bericht met je vrienden!